Door de snelle en continue ontwikkelingen van techniek en data worden er hogere eisen aan medewerkers gesteld en andere competenties gevraagd. De meeste organisaties beschikken onvoldoende over deze nieuwe, essentiƫle competenties. Samen met de voor de organisatie kritische benodigde skills levert dit: de skill-gap.

Het tijdig beschikken over deze nieuwe competenties wordt bepalend voor de concurrentiepositie van de organisatie en is daarmee van strategisch belang.

Gezien de impact van deze veranderingen in omvang en het continue karakter, is het aantrekken van mensen met de gevraagde competenties van buiten de organisatie volstrekt onvoldoende om de problematiek op te lossen. Organisaties zullen hun huidige medewerkers moeten bij- en omscholen.

De huidige aanpak van inzicht krijgen in de skill-gap, leren en ontwikkelen blijkt binnen veel organisaties ongeschikt voor het overbruggen van de skill-gap. Er is een nieuwe systematiek nodig voor een effectieve ontwikkeling van human capital.

Het alleen aanbieden van nieuwe kennis via een content leverancier is een veel gekozen strategie maar is absoluut onvoldoende. Voor het realiseren van een succesvolle strategie voor de organisatie is een skills based aanpak nodig. Vaardgheden regelmatig ontwikkelen in de praktijk is al en wordt een steeds grotere noodzaak.

Bridge the skill gap